Friday, 5 October 2012

Khasiat Madu

Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktirafkannya sebagai ''shifa'' iaitu penyembuh penyakit. Ia adalah makanan kesihatan keseluruhannya. Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein, antiseptik, enzim yang boleh meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental individu. Rasulullah s.a.w bersabda "siapa yang hendak hafal, hendaklah ia minum manisan madu". Madu didapati berkesan merawat penyakit mental di mana ia boleh menghindarkan kepenatan otak seperti berfikir, membaca, merancang dan sebagainya. Minumlah 2 sudu teh madu dua kali sehari (pagi dan malam). Insya Allah akan membantu meningkatkan daya ingatan kita.

Sumber : Diari Muslimah 2012

26 comments:

  1. madu banyak khasiat..tapi saya tak boleh nak telan..huhu

    ReplyDelete
  2. setuju...ayu jarang minum madu..bla skit br ingt..hihi

    ReplyDelete
  3. YUP TAU KAHASIAT MADU... TP... SELALU LUPA NAK MINUM... HEHEHE

    ReplyDelete
  4. btl btl
    tp skrg ssh nk cr madu asli kan
    yg bnyk ni campur ngn benda alah lain.
    so khasiat pn krg

    ReplyDelete
  5. Dah tahu tentang khasiat madu, tapi, belum amalkan lagi.. harap2 pas ni dapatlah Ros amalkan :)

    ReplyDelete
  6. tahnks sharing husna...madu delam masakan pun bagus kan :)

    ReplyDelete
  7. pas kami tau aiyan ada masalah jantung, mak akak suh bg aiyan minum madu tiap2 hari, kami bg dia skit2... alhamdulillah dia mmg jarang dmm, walaupun doc bgtau bby yg ada masalah jntung sgt mudah dmm n tak kuat antibody bdn

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah....Allah hadiahkan madu pada kita..sesungguhnya madu itu banyak khasiat...

    ReplyDelete
  9. sedap tp jrg nak telan coz jrg beli =)

    ReplyDelete
  10. madu mmg byk khasiatkn:) jmput follow kmbali :)

    ReplyDelete
  11. a'aa selain kurma, madu ni pun bagus.. akak dulu sblm kawen mmg amal mkn @ minum madu.. tp lps kawen, stop sbb bunting pelamin.. n terus xcontinue sampai skrg...

    ReplyDelete
  12. baguih info nihh..akak ni kaki lupa adehh...nasib ingat jalan lik umah hehehe

    ReplyDelete
  13. terima kasih info ini. berguna.. kene simpan madu di rumah....

    ReplyDelete
  14. madu asli sangat lah mahal .. tp ramai org brubat dgn madu .. sb tu lah madu byk khasiat ...

    ReplyDelete
  15. btol tu.skarang ni hari2 bg naufal madu.kurang sikit sakitnye.kalau tak asyik demam je.

    ReplyDelete
  16. tapi kena beli madu asli tau....sekarang nie banyak ciplak tau....silap hari bulan minum gula pula he heeeee.......

    ReplyDelete
  17. Tak diamalkan..sush jgk nk dpt madu asli kn..

    ReplyDelete
  18. kalau student mmg ptut amik madu , utk kecerdasan minda. . .

    **lme tak jenguk blog kakak nie :)

    ReplyDelete
  19. kt mana ye nak cari yang asli punya? yg kat pasaraya tu boleh ker

    ReplyDelete
  20. madu memang banyak khasiatnya..cuma hidup bermadu memang banyak onarnya..

    ReplyDelete
  21. Madu juga boleh melancarkan perjalanan darah kita, jadi kita akan sentiasa sihat..
    Selain tu, madu juga blh dijadikan sebagai petua untuk kecantikan ;))

    ReplyDelete
  22. Madu sedap..yg asli la.

    Lama tak singgah sbb tenet n pc ngok ngek..
    Nape tak mkn tauge.byk khasiat tau

    ReplyDelete