Tuesday, 12 June 2012

Limau Nipis

Assalamualaikum w.b.t =)

Saya bukan beauty consultant, pemilik spa lagi la bukan. Tapi sekadar berkongsi pasal kelebihan limau nipis. Siapa yang pakai deodorant, kalau nak tukar pada cara tradisional boleh jugak. Mintak maaf ye Rexona, Nivea, Garnier semua. Deodorant ni fungsinya untuk menghilangkan bau. So, limau nipis ni sama je la fungsinya. Berkesan tau. Risau la jugak kan, memang la kalau tak pakai deodorant tak berbau. Tapi mana la tahu kalau benda nak jadik, naik-naik bas ke lrt ke, berdiri pulak sebelah orang yang tengah duduk, tak ke pening orang tu nanti. Tak dapek den nak nolong.

Cara-cara : 
1) Limau nipis potong bulat-bulat, dapat la dalam 4 hiris.
2) Gosok bahagian yang sepatutnya dengan hirisan limau nipis tu.
3) Cuci la dengan air. Kalau lama-lama pedih pulak nanti =)

 Siapa tak kenal limau nipis? Ni saya pinjam dari pak cik Google =)

Selain dari tu, banyak lagi fungsi limau nipis ni. Nak lembutkan rambut, nak kuruskan badan, hilangkan bau kaki, hilangkan daki kat badan boleh jugak tak silap saya. Yang penting rajin dengan tak je. Selamat mencuba pada siapa-siapa yang nak cuba =)

46 comments:

  1. rajin tu memang wajib..tapi tu yang payah tu..hikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun tak rajin mana, kadang2 buat seminggu sekali, kadang2 2 minggu sekali, kadang2 sebulan terus. hehe

      Delete
  2. saya tak rajin. keh keh.

    nasib baik saya jenis yang tade bulu ketiak >.<

    ReplyDelete
  3. limau nipis ni memang banyak khasiatnya :)

    ReplyDelete
  4. kadang cara yg tradisional lbh baik.... akak ckup tak selesa kalu kt mana2 ada yg berbau kat ketiak nyer... lg2 pas tgri... rasa mcm nk nngis... org yg ada bau ni tak perasan ke ek dia berbau

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2. kadang2 bahan yang kita guna banyak bahan chemical. tradisional lebih baik :)

      Delete
  5. bab nk kuruskn badan tu betul..

    sy dh follow awk =) follow blk ek =) tq

    ReplyDelete
  6. slalu minum untuk kurangkan berat badan.....tuk ketiak pon penah buat...tp skrang dah tk buat :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya jarang minum tapi untuk ketiak saya buat :)

      Delete
  7. limau ni mmg banyak khasiat kan... time berpantang pun, guna limau nipis + kapur sapu kat perut.. bagi kempis semula.. hihii

    ReplyDelete
  8. memang banyak kelebihannyer.. untuk yang rajin sahaja...
    akak pernah buat tau.. entah kenapa ada satu masatu deodorant apapun tak menjadi..
    cam tak kenajer padahal sebelumtu takder masalah...
    hinggalah akak gunakan limau nipis tiap2 hari lepaihtu ok balik..
    tapi malaih gunakan deodorant balik padahal limau nipistu senangjer dapat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak suka pakai deodorant sebab melekit. so, sekarang saya guna limau nipis je :)

      Delete
  9. limau nipis memang banyak khasiat dan kelebihannye kn.. sebab tu banyak petua org tua2 guna limau nipis :) bomoh pon guna limau nipis.. hahaha

    ReplyDelete
  10. tak tau plak boleh jadi deodorant tu... boleh jimat tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan pakai tiap2 hari, tapi buat seminggu sekali @ 2 minggu sekali. insya Allah masalah bau badan hilang :)

      Delete
  11. baruku tahu..hehe nice sharing dear ;-)

    ReplyDelete
  12. Dulu2 selalu guna basuh rsmbut..skrg guna syampu je

    ReplyDelete
  13. nice sharing..letak dlm masakan pon bez jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 memang sedap, lagi2 ada sambal kicap wani, memang terangkat habis la. hehe

      Delete
    2. yup.. sedp mkn ngan mi sup..yum2 :)

      Delete
    3. jom steamboat jom next month, mi sup kemudian :)

      Delete
  14. mcm mana lak nk ilangkan bau kaki.. ada la opismate ni, perghhh kaki dia, busuk!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hik3. cara yang sama, potong limau tu, lepas tu gosok kat kaki, kena rajin buat. lama2 bau tu hilang :)

      Delete
  15. eh boleh kuruskan bdan? hahaha nk try la

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba jangan tak cuba, yang penting kena kerap buat :)

      Delete
  16. Pstikn jgn tonyoh limau nipis dtmpt luka...

    ReplyDelete
  17. dulu2 pernah buat masa zaman belajar, sekarang dah tak kuasa..pakai deodorant sudah...haha...

    ReplyDelete
  18. bagus petua ni...tp dah tukar lemon la ni

    ReplyDelete
  19. gosok kat rambut pun okey jugakan...kasi hilang kelemur

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jugak. macam syampoo sunsilk jugak :)

      Delete
  20. memang banyak kegunaan limau ni.. saya suka guna kat rambut. Amalkan 3 kali seminggu, untuk kurangkan rambut saya yang gugur :)

    ReplyDelete
  21. akak guna limau purut wat cuci kepala time mandi..

    ReplyDelete