Wednesday, 20 June 2012

Saya Sayang Ayah & Emak

Assalamualaikum w.b.t =)

Walaupun hari bapa dah lepas, tapi saya tetap nak tulis sebagai kenangan. Saya bukan nak cerita pasal hari bapa atau sambutan hari bapa sebab hari-hari adalah hari bapa. Macam jugak hari ibu. Hari-hari adalah hari ibu. Tapi hari bapa mengingatkan saya apa yang saya dah buat kat ayah masa saya mula-mula masuk pra sekolah. Tapi bukan hari bapa je saya ingat, tapi hari-hari saya akan ingat. Ayah hantar pergi sekolah, tapi apa hadiah yang saya bagi kat ayah? Saya ketuk ayah dengan kasut, saya gigit tangan ayah sekuat hati sampai berbekas. Bila ayah hantar saya masuk kelas, pintu dikunci, saya jerit sekuat hati.

Ada satu hari, saya lari duduk kat kedai nenek kawan kakak. Padahal saya tak kenal nenek tu siapa. Bila tengah hari ayah datang ambil. Ayah tak jemu-jemu hantar saya pergi sekolah. Tapi lama-lama saya jadik seronok pergi sekolah walaupun waktu tu saya demam. Rugi rasanya nak ponteng. Terima kasih ayah. Saya sayang ayah. Sekarang, tiap kali saya salam ayah saya akan cium dahi ayah dan doakan ayah selepas solat. Bila tengok muka ayah saya jadik sayu lagi-lagi bila minggu lepas baru ni saya balik kampung, ayah sesak nafas, ayah cakap nafas ayah pendek, saya jadik takut. Saya takut nak hadapi kehilangan. Saya nak ayah sihat, saya nak ayah jadik wali saya bila saya kahwin nanti :'( Semoga ayah dan emak dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yang baik olehNya.

Gambar masa raya 2010. Ayah saya kat tengah-tengah berkopiah putih.

36 comments:

  1. Replies
    1. ada lagi 1 family takde dalam gambar ni :)

      Delete
  2. sama dgn akak.. skrg ni rs sayu sgt tgk muka abh akka... kalu tau abh or mak xsihat.. mmg susah hati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la sebab tu saya tanak keje luar dari pahang melainkan saya dapat gov. sebab kalau pape jadik jauh nak balik.

      Delete
  3. untung ko masih ada ayah...

    berbaktilah pada dia selagi dia ada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. hormat n doakan diorang, selalunya tu yang mak ayah harapkan.

      Delete
  4. amin..semoga mak ayah kita sihat sentiasa...sama-sama lah kita ceriakan mereka..:)

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. 9 orang adik beradik, 12 orang anak sedara :)

      Delete
  6. happy family... family yang besar.. mesti meriah je kan.. sayangilah keluarga kita ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang meriah kalau kumpul ramai2, sayang jangan tak sayang :)

      Delete
  7. Amin.. Semoga ayah-ayah kita dikurniakan kesihatan yg baik :)

    Saya ni pun duduk berjauhan dengan ayah sekarang.. tapi, hari2 mesti col ayah n mak. Juz nak dengar suara :)

    ReplyDelete
  8. happy family..hehe..kasih ayah membawake syurga ;-)

    ReplyDelete
  9. sape x sayang mak ayah kan..love them so much..=)
    awak di tag..http://azievanilla91.blogspot.com/2012/06/first-giveaway-by-alia.html
    ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua orang sayang mak ayah, sapa tak sayang mak ayah meh sini akak jentik. hihi

      Delete
  10. seyez kak husna.. air mata nk turun baca entry ni.. sebak yang ayah kak husna ckp tu.. :') fizah pon syg papa & mama fizah juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. selagi diorang ada kita kena sayang diorang :)

      Delete
  11. so touch... meriah sunggh family u ye

    ReplyDelete
  12. so sweeet la picca tu!
    sayangila mereka seadanya sementara mereka masih ada..
    sy cam awak gak, rela x terima offer junior eng. kat penang semata nk dekat ngan family, bairlah gaji tahap spm pun asalkn dpt tgk mereka hari2..
    now arwah ayah dh tade, tp sy rasa puas gakla berjasa wlpn sekejap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita yang masih hidup, doakan kesejahteraan arwah :)

      Delete
  13. Ramainya ahli kluarga..semoga ayh awk sihat je..rndu kt abah sy..

    ReplyDelete
  14. terhar bce entry kali ni..amin.. semoga ayah kte semua sihat selalu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..betul tu, moga mereka diberi kesihatan yang baik :)

      Delete
  15. ramai ahli keluarga..msti besh..meriah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best, belum tambah anak saya lagi. hik3 berangan.

      Delete
  16. Insyllh moga ayah dan mak husna diberi kesihatan yg baik..Amin ya Rob...
    Sekarang nakal lg x..?hehehe..jgn gigit tgn ayah lg taw..

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin.. tak dah, sekarang dah sopan, depan ayah malu2 :)

      Delete
  17. sume pakai baju kaler purple :)

    ReplyDelete