Friday, 18 May 2012

Tips Memakai Cincin Cara Islam

Assalamualaikum w.b.t =)

 Pinjam kat Google lagi =)

Nasihat Nabi Muhammad s.a.w kepada Saidina Ali. Setelah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah, iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w berpesan kepada Saidina Ali, iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari manis dan jari kelingking (anak jari). Dan jangan memakai pada jari tengah dan jari telunjuk. Nabi Muhammad s.a.w melarang kerana memakai cincin pada jari tengah dan jari telunjuk adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah, iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s. 

(Sumber : Diari Muslimah 2012)

27 comments:

  1. btoi tu.. xelok lgpon xcomel..hihi

    ReplyDelete
  2. sib akak pkai kat tgn yg btl..tq dik sharing about this....

    ReplyDelete
  3. nasib baik tak suka pakai di jari yang dilarang tu:)
    thanks for your info:))

    ReplyDelete
  4. tak suka pakai cincin sebab nanti asyik lupa je letak katne. so pakai cincin kat rantai. selamat. hehehe

    ReplyDelete
  5. Baru tahu pasal ni..terima kasih share! :)

    ReplyDelete
  6. nice info . thanks



    1st time here . feel free to visit speechless009

    ReplyDelete
  7. tak pakai pun cinci... tapi info ni sangat berguna... thanx..

    ReplyDelete
    Replies
    1. info yang baik kita sama2 kongsi =)

      welcome =)

      Delete
  8. saya pakai cincin jari tengah..sebab jari manis longgar,.huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau akak dulu ikat benang kat cincin bagi ketat =)

      Delete
  9. saya suka pakai jari manis..:)

    ReplyDelete
  10. sis cincin x muat dah nak sarung sbb jari gemok huhuhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hik3. kena beli yang baru la nampaknya tu =)

      Delete
  11. thank you for sharing..lepas ni jangan pakai cincin ikut suka hati :)

    ReplyDelete
  12. terima kasih untuk info ni. baru tahu. hehe :)

    ReplyDelete
  13. ikut sunnah dapat pahala..;)

    ReplyDelete