Tuesday, 24 July 2012

Nama Syaitan Dalam Surah Al-Fatihah

Assalamualaikum w.b.t =)

Saya dapat ni dari email. Untuk perkongsian kita semua termasuk saya. Yang baik kita kongsikan, yang tak baik kita elakkan. Yang salah kita sama-sama betulkan. Semoga kita menjadi orang yang sentiasa membaiki bacaannya =)

1) DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH

2) HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB

3) KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU

4) KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK

5) KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS

6) IYA (disebut tanpa sabdu) sepatutnya IYYA. IYA bermaksud 'matahari'  
  • Dalam ayat ke 5, jika salah bacaannya akan bermaksud "kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta pertolongan"

7) SIROTHOLLAZI (hendaklah dibaca tanpa henti sehingga habis)

8) AMIN. Hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA (dua harakat), MIN (3 harakat). Semoga AMIN kita bersamaan dengan AMIN malaikat. Insya-Allah.

36 comments:

  1. tq berkongs ye Husna , bagus sgt!

    ReplyDelete
  2. info yang bagus.. sebab tu kne betul2 blaja tajwid kan.. takut salah bacaan, maksud pun jadi lain.. hmm

    ReplyDelete
  3. info yg bagus ni..semoga dpt membaca dengan sebutan yg betul..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah bagus info ni..sama2lah kita beramal ye...Amin :-)

    www.myideakini.com

    ReplyDelete
  5. good info dik.dah dapat pahala kan.

    ReplyDelete
  6. sangat bermanfaat dear..ayu baru tahu ;-)..salam 4 ramadhan ;-)

    ReplyDelete
  7. terbaek ni ^^ slmt bpuasa..

    ReplyDelete
  8. info yg bgus.. penah bace pasal, insyallah kte dapat ingati info ni..

    ReplyDelete
  9. thanks for d info..baguz sgt2..selamat bpuasa=)

    ReplyDelete
  10. info yang sangat berguna lah...tq husna..:)

    ReplyDelete
  11. thanks husna.. perkongsian yg bagus ni :-)

    ReplyDelete
  12. nic sharing!!! pernah tahu psal ni.. usaha sebarkan bg tau semua org lebih baik..

    ReplyDelete
  13. nice sharing sis...sy pn baru tahu..perkongsian ilmu yg sgt baik

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah. thanks for sharing babe! :)

    ReplyDelete
  15. perkongsian yg sgt bagus...Alhamdulillah...tambah ilmu lagi di sini...

    terima kasih berkongsi...

    ReplyDelete
  16. dah baca ni kat blog lain tadi...
    sama2 kita perbaiki lagi bacaan kita...

    ReplyDelete
  17. tq babeh.. sggggt berguna tau..
    semiga kite semua dpt manfaat drnya, amin!!

    ReplyDelete
  18. ade jugak terbaca kat fb. hehehe.
    memang bagus sebab kadang2 kita tak sedar yang sebutan kita salah kan :)

    ReplyDelete
  19. menjadi peringatan supaya memperbaiki bacaan al fatihah dan juga peringatan untuk kita semua untuk memperbaiki bacaan alquraan

    ReplyDelete
  20. husna dapat kad raya kat entry nie http://ikapukpuk.blogspot.com/2012/07/top-commentors.html

    ReplyDelete
  21. ROs pun baru tahu ni.. thanx ye Husna :)

    ReplyDelete
  22. M ada gak terbaca artikel tentang ni.. Alhamdulillah tak pernah tersilap lagi...Tq untuk peringatan ni..

    ReplyDelete
  23. sharing is caring...
    info yg baik neh...

    ReplyDelete